کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

معاون سیاست‌گذاری سازمان فناوری اطلاعات مطرح کرد / مراکز داده ارائه‌دهنده خدمات به نهادهای دولتی ارزیابی می‌شوند

تاکنون دیتاسنترها یا همان مراکز داده در ایران به دلایل متفاوتی دچار مشکل شده‌اند؛ از حملات سایبری گرفته تا نقص فنی در گرمای تابستان.

اکنون به نظر می‌رسد راه‌ حل سازمان فناوری اطلاعات برای جلوگیری از مشکلات حوزه دیتاسنترها، غربالگری دیتاسنترهایی باشد که به تشخیص این سازمان دارای استانداردهای کافی برای ارائه خدمات به مراکز دولتی نیستند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، «حامد منکرسی»، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات، با حضور در رویدادی که با هدف آموزش مشاوران و ممیزان مراکز داده دستگاه‌های دولتی در مرکز همایش‌های شهید قندی برگزار شد، از احتمال تعطیلی مراکز داده غیراستاندارد خبر داد.

البته منکرسی در اظهارات خود به استانداردهای مورد نظر سازمان فناوری اطلاعات برای ارزیابی مراکز داده اشاره‌ای نکرده است.


حفظ پنجره ملی خدمات دولت هوشمند؛ از مهم‌ترین وظایف وزارت ارتباطات


پنجره ملی خدمات دولت هوشمند سامانه‌ای است برای دسترسی آنلاین خدمات دولتی. این درگاه، پلتفرم ملی یکپارچه ارائه خدمات دولتی و عمومی به مردم بوده و هدف از ایجاد آن سهولت در ارائه این خدمات به شهروندان کشور است؛ به‌طوری‌که تنها با یک‌بار احراز هویت می‌توان خدمات مورد نظر را دریافت کرد یا به سامانه‌های متفاوت ارائه‌دهنده خدمات وارد شد.

حامد منکرسی در اظهارات اخیر خود در خصوص مراکز داده، به این سامانه اشاره کرده و یکی از وظایف مهم وزارت ارتباطات را حفاظت از این درگاه دانست.

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات خاطرنشان شد: «تاکنون بیش از ۹۸ درصد دستگاه‌های دولتی و حدود ۶۰ درصد خدمات آنها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شده‌اند که بنا به تکلیف قانونی، این خدمات باید افزایش پیدا کند.»

منکرسی ادامه داد: «با توجه به اینکه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند دارای حدود ۲۸ میلیون کاربر ثبت‌شده است و از هر خانوار ایرانی یک نفر از خدمات این سامانه؛ حتی در دورترین نقاط کشور استفاده می‌کند، ضرورت میزبانی و نگهداری از داده‌های دستگاه‌های اجرایی در مراکز داده‌ای که دارای زیرساخت‌های قابل اعتماد، امن، حفاظت‌شده، پایدار و استاندارد هستند، دوچندان می‌شود.»


وظیفه ارزیابی مراکز داده به عهده سازمان فناوری اطلاعات خواهد بود


معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به نقش سازمان فناوری اطلاعات ایران در این زمینه گفت: «وظیفه شناسایی و ارزیابی مراکز داده دستگاه‌های دولتی به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده تا ضمن ارزیابی و شناسایی مراکز داده دستگاه‌های دولتی در پنج فاز، از ارائه خدمات توسط مراکز داده غیرمجاز و غیراستاندارد جلوگیری شود.»

منکرسی در خصوص وضعیت آن دسته از مراکز داده دستگاه‌های دولتی که در شرایط نامناسبی به سر می‌برند، تأکید کرد: «اگر مراکز داده‌ای را شناسایی کردیم که از استانداردهای در نظر گرفته شده، فاصله بسیاری داشتند و امکان اصلاح آنها وجود نداشت، راهکار جایگزین، استفاده از زیرساخت یکپارچه ابری دولت است تا ضمن برخورداری از ضریب قابل توجهی از امنیت و پایداری، با تمرکز بیشتر بر افزایش کیفیت، به ارائه خدمات خود بپردازند.»

گفتنی است زیرساخت یکپارچه ابری دولت، مفهومی است که در روز چهارشنبه سوم آبان‌ماه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه در بند (الف) ماده ۱۰۷ این برنامه به تصویب رسیده است.

هدف مصوبه اخیر هوشمندسازی و تحقق دولت الکترونیک، وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی بوده است. بر اساس مصوبه گفته‌شده نهادهای دولتی موظف شدند تا مراکز داده اصلی و پشتیبان خود را به زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند متصل کنند.

همچنین بر اساس یکی از تبصره‌های این مصوبه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تا پایان سال اول برنامه با اولویت استفاده از الگوی مشارکت عمومی_ خصوصی نسبت به ایجاد، تقویت و استقرار زیرساخت یکپارچه ابری دولت هوشمند اقدام کند. تنها کسانی که از این مصوبه مستثنی شدند نهادهای انرژی اتمی، وزارت اطلاعات و نیروهای مسلح هستند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/b8i1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.