کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گفت‌وگو با بهناز آریا، مدیرعامل گروه شرکت‌های کهکشان / جیتکس فرصت خوبی برای آموختن است

بهناز آریا، مدیرعامل گروه شرکت‌های کهکشان، جیتکس را فرصت خوبی برای آموختن معرفی می‌کند. همچنین به اعتقاد آریا، جیتکس فرصت مناسبی برای ارتباط و تعامل با سایر کشورها در حوزه فناوری اطلاعات است.

ایران جزو کشورهایی است که در حوزه فناوری اطلاعات با تحریم‌های گسترده روبه‌روست و این موضوع کشور را دچار نوعی انزوا در فناوری اطلاعات کرده است. آریا در این باره می‌گوید جیتکس می‌تواند فرصتی باشد تا به دور از مانع تحریم با فناوری روز دنیا مواجه شویم و برای بومی‌سازی آن تلاش کنیم.


از جیتکس بیاموزیم


آریا در خصوص کمکی که جیتکس می‌تواند به فناوران داخلی کند، توضیح می‌دهد: «هنگامی که در مورد جیتکس صحبت می‌کنیم درباره یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فناوری دنیا صحبت می‌کنیم. پیش از این شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه «سبیت» شرکت می‌کردند و غرفه می‌گرفتند. از زمانی که سبیت به کار خود پایان داد، جیتکس عملاً یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های فناوری در دنیا محسوب می‌شود.

 با توجه به دسترسی نداشتن ما به فناوری‌های روز دنیا به دلیل موانعی چون تحریم‌ها یا عدم گستردگی ارتباطات بین‌المللی در حوزه فناوری، نخستین مزیت نمایشگاه جیتکس برای کسب‌وکارهای ایرانی، رویارویی با فناوری‌های جدید و آموختن از آنهاست.»

او ادامه می‌دهد: «به نظر من جیتکس از بهترین فرصت‌ها برای کسب تجربه و شناخت تجارب دیگران در سایر نقاط جهان است. همچنین فرصتی است برای شرکت در نشست‌های تخصصی و بهره بردن از متخصصان حاضر در این نشست‌ها. نکته جالب در خصوص جیتکس این است که ایرانیان بسیار زیادی که فعالیت خود را در خارج از کشور انجام می‌دهند در جیتکس شرکت می‌کنند و این نمایشگاه فرصتی فراهم می‌کند تا با هموطنان فعال در حوزه فناوری ساکن خارج از کشور نیز آشنا شویم.

در نتیجه نگاه نخست من به جیتکس آموزشی است؛ به این معنی که فرصت خوبی برای کسب‌وکارهاست تا با فناوری روز دنیا آشنا شوند و بیاموزند.»

او دومین نکته در خصوص بهره‌برداری از جیتکس را این‌گونه مطرح می‌کند: «دومین نکته نیز بحث تبادل و تعامل با سایر کشورها در حوزه فناوری است. این تبادل می‌تواند دوطرفه باشد؛ به این معنی که ما از محصولات و فناوری کشورهای دیگر استفاده و از سویی دیگر محصولات و خدمات خود را به دنیا عرضه کنیم. در واقع جیتکس می‌تواند مانند سکویی عمل کند که کسب‌وکارهای ایرانی به دنیا معرفی شوند.»

آریا می‌افزاید: «جیتکس همچنین فرصت خوبی برای استارتاپ‌ها و جوانانی است که در مقدمه راه هستند و می‌خواهند با نیاز روز دنیا آشنا شوند.

با توجه به اینکه کشور ما ارتباط چندانی با جامعه جهانی ندارد و با سطح استاندارد بین‌المللی در ارائه محصولات آشنایی نداریم، باید تلاش کنیم سطح محصولات و خدمات خود را به سطح استانداردهای جهانی برسانیم.»


تشکیل اکوسیستم فناوری جداگانه موفق نخواهد بود


آریا درباره این موضوع که آیا در خارج از ایران اکوسیستمی موفق شکل خواهد گرفت یا نه توضیح می‌دهد: «درست است که برخی کسب‌وکارها به اجبار یا اختیار به فعالیت در دوبی می‌پردازند، اما موافق آن نیستم که اکوسیستمی توسط آنها به وجود آید؛ زیرا باید در سطح استانداردهای جهانی عمل کرد. برای موفقیت باید با قوانین جهانی پیش‌ رفت و با مدل‌های بین‌المللی عرضه محصولات آشنا شد. به نظر من بهترین مواجهه این است که ما محصولات و خدمات خود را هم‌تراز یا حتی بالاتر از سطح جهانی ارائه کنیم. قطعاً این موضوع برای ما که با قوانین داخلی خود کار کرده‌ایم کار سختی خواهد بود، اما در هر صورت بهتر است در سطح جهانی فعالیت کنیم تا اینکه یک اکوسیستم جداگانه به وجود آوریم. به نظر من ایجاد یک اکوسیستم جداگانه در دوبی چندان موفق نخواهد بود و بهتر است با اکوسیستم جهانی یا حداقل با اکوسیستم حوزه خلیج فارس همراه باشیم تا بتوانیم محصولات خود را حداقل در این حوزه عرضه کنیم.»


آشنایی با روش‌های جذب سرمایه در جیتکس


آریا درباره نقش جیتکس در حوزه جذب سرمایه می‌گوید: «به نظر من جیتکس و نمایشگاه‌های اینچنینی بهترین فرصت برای جذب سرمایه هستند. با توجه به مشکلات اقتصادی و دشواری‌هایی که در حوزه جذب سرمایه در ایران وجود دارد، جیتکس می‌تواند فرصتی باشد برای آشنایی ما با روش‌های جذب سرمایه و ارائه محصول در دنیا.

ایزوله بودن ایران در حوزه کسب‌وکارها و سایر بخش‌ها در حوزه فناوری اطلاعات، ما را با مشکلاتی نظیر متفاوت بودن با سایر جهان و هم‌راستا نبودن با مدل‌های بین‌المللی مواجه کرده است. به نظر من جیتکس فرصت بسیار خوبی برای آشنایی جوانان با مدل‌های جذب سرمایه در دنیاست. این نمایشگاه همچنین فرصتی خواهد بود برای آشنایی با سرمایه‌گذاران و معرفی محصولات به آنها؛ در این صورت می‌توانیم برای کشور ارزآوری کنیم و از سوی دیگر با استفاده از سرمایه جذب‌شده، محصولات و خدمات جدید تولید کنیم. با توجه به اینکه استعدادهای خوبی در ایران وجود دارد، اگر سرمایه‌گذاری به صورت مطلوب صورت گیرد، قطعاً به نتایج خوبی خواهیم رسید.»

او در ادامه می‌افزاید: «امارات کشوری است که در موقعیت جغرافیایی مناسبی با ایران قرار گرفته و امکان ارتباط با سرمایه‌گذاران در این کشور وجود دارد. به اعتقاد من حتماً باید از فرصت جذب سرمایه در این کشور استفاده کرد که جیتکس هم بهترین فرصت را برای استفاده از این موضوع در اختیار ما قرار می‌دهد.»


امکان تعامل بین کسب‌وکارهای مهاجر و داخلی وجود دارد


آریا در خصوص بحث مهاجرت منابع انسانی و امکان تداوم همکاری آنها با داخل کشور باور دارد: «مهاجرت نیروی انسانی به‌خصوص در حوزه فناوری اطلاعات رو به افزایش است. به‌خصوص با ایجاد بسترهایی که کشورهای عربی و پیش از آن کشورهای اروپایی برای فعالان این حوزه فراهم می‌کنند، مهاجرت آنقدر جذابیت دارد که کسب‌وکارهای داخلی توانایی مقابله با آنها را ندارند و در نهایت افراد تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، اما همچنان امکان تبادل و تعامل در بین کسب‌وکارهای مهاجر و داخلی وجود دارد. کسب‌وکارهای فعال در خارج از ایران در عین حال می‌توانند به تبادل تجارب کسب‌شده در خارج از ایران با کسب‌وکارهای داخلی بپردازند.  

اما در واقعیت ما باید تلاش کنیم و بسترهایی فراهم کنیم تا جلوی حجم بالای مهاجرت را بگیریم یا متخصصانی تربیت کنیم که تمایل به ماندن و فعالیت در کسب‌وکارهای داخلی داشته باشند، زیرا این روزها نخستین و بزرگ‌ترین چالش دنیای کسب‌وکار ایران، مهاجرت نیروی انسانی است.»


جیتکس خلاء تحریم را از بین خواهد برد


او در آخر و در خصوص اینکه جیتکس چه خلأهایی را از بین خواهد برد، اضافه می‌کند: «جیتکس خلاء تحریم و بسته بودن درها از هر دو طرف، که ما را عملا‍ً از فناوری‌های روز جدا کرده، از بین خواهد برد و فرصتی است برای دیدن، آموختن و برقراری ارتباط. سال‌ها این بحث وجود داشت که از طریق ایران صادرات خدمات مهندسی؛ خصوصاً به کشورهای عربی صورت گیرد. هنوز هم این فرصت هست، اما لازمه آن آموزش نیروی متخصص و آشنایی با فناوری‌های روز است. به عقیده من جیتکس می‌تواند خلاء دسترسی نداشتن به فناوری روز دنیا را پوشش دهد. متخصصان ما می‌توانند با شرکت در جیتکس فناوری‌های روز دنیا را به کشور بیاورند و آنها را بومی‌سازی کنند.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/8lmk
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.