کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

دلایل خسروشاهی برای کارگری در اوبر

مدیرعامل اوبر، دارا خسروشاهی، در تعطیلات آخر هفته به عنوان یکی از کارکنانِ بخش توزیع غذای این شرکت فعالیت کرد و در عرض سه ساعت و نیم، حدود 106 دلار به دست آورد؛ رقمی معادل 3/0 درصد از درآمد معمول روزانه‌اش. خسروشاهی در سال 2020 حدود 12 میلیون دلار درآمد کسب کرده بود، یعنی 340 برابر رانندگانِ شاغل در شرکتش.

او در توییتر خود نوشته است که ظرف مدت دو روز، حدود 10 سفارش را به مقصد رسانده است. او همچنین اعلام کرد که روز دوم کارش در اوبر – ایت، به اندازه روز اول موفقیت‌آمیز نبوده است و ترافیک سنگین و انعام کم باعث شده درآمد کمتری نسبت به روز اول داشته باشد.

خسروشاهی در این مدت متوجه همان معضلاتی شد که مدت‌هاست کارگران این پلتفرم با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند؛ نداشتن درآمد و مزایای ثابت همان چیزی است که رانندگان اوبر و سایر کارگرانِ پلتفرمی بارها نسبت به آن اعتراض کرده‌اند. آن‌ها از مزایای مختلف تأمین اجتماعی نیز محرومند که از دیگری مواردی است که بارها و بارها مورد اعتراض واقع شده است.

هر چند در ابتدا توجه کافی به این اعتراض‌ها نمی‌شد، اما با گسترده شدن فعالیت شرکت‌هایی نظیر اوبر و افزایش تعداد کارگران آن‌ها در سراسر جهان، به نظر می‌رسد که صدایشان کم‌کم دارد به گوش افراد اثرگذار می‌رسد. حتی آن‌ها در برخی از مناطق موفق شده‌اند برخی از حقوق خود را احصا کنند؛ اتفاقی که در بعضی از ایالات آمریکا به قانون‌گذاریِ عادلانه‌تری انجامیده، مثلا رانندگان اوبر در کــالیــفرنیـا باید از سوی شــرکــت بــیــمـه شوند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vpm1
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.