کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بیان کرد / گزارش انجمن تجارت الکترونیک درباره وضعیت اینترنت، بدون کارشناسی بود

انجمن تجارت الکترونیک در گزارش دوم خود درباره وضعیت اینترنت در ایران، مطرح کرد که ایران بالاترین میزان خاموشی اینترنت را داشته و در واقع در این زمینه رکورددار بوده است. بر اساس این گزارش، وضعیت اینترنت ایران نسبت به چند ماه پیش نه‌تنها فرقی نکرده، بلکه در رده کشورهای فقیری قرار می‌گیرد که زیرساختی برای اینترنت ندارند.

اما امیر محمدزاده‌ لاجوردی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این گزارش را خلاف واقعیت و بدون کارشناسی خوانده و ارائه چنین گزارش‌هایی را باعث ناامیدی شهروندان معرفی کرده است.

طبق این گزارش با مقایسه وضعیت اینترنت در ۵۰ کشور دنیا، رتبه ایران در شاخص اختلال ۴۷، در شاخص محدودیت ۴۹ و در شاخص سرعت ۵۰ یعنی آخرین کشور است. ایران در مجموع با کسب ۱۴۶ امتیاز منفی (از مجموع ۱۵۰ امتیاز ممکن)، به لحاظ بد بودن وضعیت اینترنت در صدر کشورهای مقایسه‌شده قرار دارد. چین با ۱۳۵ و اندونزی با ۱۳۱ امتیاز منفی در رده‌های بعد از ایران قرار دارند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که با اینکه وضعیت اینترنت ایران نسبت به گزارش پیشین امتیاز منفی کمتری داشته، اما همچنان کیفیت اینترنت ایران در وضعیت «خطرناک» قرار دارد.


تیترهای گزارش انجمن غیرکارشناسانه‌، سیاسی و خالی از حقیقت بود


به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای غیرکارشناسی بودن گزارش انجمن تجارت الکترونیک گفته است: «با اینکه در متن نکات خوبی وجود داشت، اما تیترهای آن غیرکارشناسی، سیاسی و بعضاً خالی از حقیقت بود. در سال گذشته میلادی، کشور هیچ قطعی سراسری اینترنت نداشته و حتی دولت در برابر تقاضای قطعی اینترنت در زمان کنکور نیز مقاومت کرد و برخلاف سنوات قبل اینترنت به صورت مقطعی نیز قطع نشد.»

او ادامه داده است: «این تیتر گزارش که در خاموشی مطلق اینترنت در دنیا رکورددار هستیم، خلاف واقع و بدون پشتوانه کارشناسی است و چنین تیترهایی افکار عمومی را مخدوش و ایجاد ناامیدی می‌کند. در جایی از این گزارش و بخش فیلترینگ که سهم عمده‌ای از این گزارش دارد به ۴۸ سایت که به ادعایشان با اختلال روبه‌رو هستند اشاره شده؛ در حالی که ۱۴ سایت روی آی‌پی کشور ما مسدود شده و تحریمی است و اختلالی از داخل کشور ندارد. حدود ۳۰ سایت از ۳۵ سایت دیگر نیز در زمان دولت‌های قبل محدود شده‌اند.»


در مورد مسدودسازی برخی سایت‌ها بازنگری صورت خواهد گرفت


لاجوردی تأکید کرد: «وزارت ارتباطات هم همواره اعلام کرده که از بازنگری در سیاست مسدودسازی و سایت‌های محدودشده، چه در دولت‌های قبل و چه برخی از چهار، پنج سایت و پلتفرمی که در جریانات سال گذشته محدود شده حمایت می‌کند و تجدید نظر در این موارد را بارها در کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و مرکز ملی فضای مجازی پیگیری کرده و در این باره توضیح داده است.»

او در ادامه اشاره کرده است: «با وجود جلساتی که با انجمن تجارت الکترونیک داشته‌ایم، انتظار ارائه گزارش کارشناسانه‌تر و حرفه‌ای‌تری از این مجموعه داشتم.»

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/jbhr
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.