کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

رئیس سازمان فناوری اطلاعات خبر داد: مصوبه رتبه‌بندی مراکز داده اصلاح می‌شود

بهناز ملکی / رئیس سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که مصوبه رتبه‌بندی مراکز داده کشور که به‌عنوان مصوبه ۲۴۷ شناخته می‌شود به‌زودی مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد. آن‌طور که محمد خوانساری می‌گوید با اصلاح این مصوبه تمامی بازیگران حوزه آی‌تی رتبه‌بندی خواهند شد.

به گزارش «کارنگ»، در حاشیه دومین روز برگزاری الکامپ بیست‌وششم، تفاهم‌نامه نظام شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی مراکز داده بین سازمان فناوری اطلاعات و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای به امضا رسید.

در این برنامه محمد خوانساری، معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص تفاهم‌نامه نظام شناسایی، ارزیابی و رتبه‌بندی داده‌ها گفت: «از سال‌های قبل خدماتی با عنوان رتبه‌بندی سازمان‌های داده در سازمان فناوری اطلاعات آغاز شده است. امیدواریم چنین ساز‌و‌کاری برای سایر عناصر اکوسیستم هم به کار گرفته شود.»

خوانساری ادامه داد: «قانون قدیمی حمایت از پدیدآورندگان نرم‌افزارها، از سال ۱۳۷۹ در حال اجراست و یکی از برنامه‌های مورد نظر ما تغییر در این قانون است.» 

خوانساری تأکید کرد که در بخش نرم‌افزار نیز باید مسئله طبقه‌بندی و ارائه گواهی فنی به‌ نرم‌افزارها مورد توجه قرار گیرد.

او اعلام کرد که اگر به دنبال اثربخشی در حوزه شناسایی و ارزیابی نرم‌افزارها و صدور گواهی قانونی هستیم، این کار باید حتماً با مشارکت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت گیرد.


اعطای گواهی‌نامه و رتبه‌بندی مراکز داده


حامد منکرسی، معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات هم در این برنامه ضمن بیان اینکه در دو حوزه اصلی زیرساخت‌های اقتصاد دیجیتال کشور شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود گفت: «در حوزه زیرساخت‌های اطلاعاتی مراکز داده و ارائه‌دهندگان ابری شاهد اعطای گواهی‌نامه رتبه‌بندی به پنج شرکت و پنج مرکز داده خواهیم بود.»

منکرسی توضیح داد که مراکز فوق می‌توانند با بالابردن سطح کیفی خود تضمین‌کننده کیفیت سرویس‌های فناوری اطلاعات باشند. 

او همچنین تصریح کرد که در ادامه همکاری‌های خود با نظام صنفی کشور برای سایر بخش‌های فناوری، نظامی مشابه طراحی خواهد شد. 

به گفته او در همین راستا مصوبه ۲۴۷ که مربوط به رتبه‌بندی مراکز داده است در حال اصلاح است که به‌زودی تصویب خواهد شد.

منکرسی ادامه داد: «با اصلاح این مصوبه، بازیگرانی که پیش از این کمتر به آنها توجه می‌شد به رسمیت شناخته شده و در قبال رتبه‌بندی صورت‌گرفته می‌توانند خدماتی را دریافت کنند.»

معاون سیاست‌گذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری در ادامه و در خصوص تأییدیه فنی نرم‌افزارها بیان کرد: «سال‌هاست که بر اساس یک قانون قدیمی اقدام به صدور تأییدیه می‌کنیم، اما قانون فوق نیازمند به‌روزرسانی است و سعی می‌کنیم بازنگری و تحول در این زمینه را با توجه به نیاز روز انجام دهیم.»


شناسنامه‌دار کردن صنعت فناوری


همچنین در این مراسم حسن هاشمی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به اینکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بازوی اجرایی و نقطه تعامل بین بخش خصوصی و بخش دولتی کشور است، گفت: «در این دوره رسالت ما نظم‌دهی و سازمان‌دهی بخش آی‌تی است. ما در این راستا گام‌هایی برای شناسنامه‌دار کردن بخش‌های مختلف برداشته‌ایم. این اقدام از مراکز داده شروع شد و سعی ما بر این است که تا پایان دوره بتوانیم بخش عمده‌ای از صنعت فناوری را شناسنامه‌دار کنیم.» 

او ادامه داد: «می‌خواهیم تمام محصولات صنعت آی‌تی کشور در لایه‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار را شناسنامه‌دار کنیم و در همین زمینه هم فعالیت‌های خوبی در کمیسیون‌های تخصصی انجام شده است.»

هاشمی اعلام کرد که در این دوره آنها توجه ویژه‌ای به توسعه بخش نرم‌افزار داشته‌اند و به دنبال این هستند که فعالان صنعت نرم‌افزار بتوانند محصولات خود را به‌عنوان وثیقه به بانک‌ها و مراکز مختلف ارائه دهند.

آن‌طور که او می‌گوید سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با ۲۱ هزار عضو و ۳۰ نفر هیئت‌مدیره و ۴۰۰ کمیسیون تخصصی می‌تواند بازوی اجرایی ارتباط دولت با بخش خصوصی باشد.

در پایان این مراسم به پنج شرکت خدمات میزبانی داده اهدا شد. تبیان، مرکز داده میرعماد (آسیاتک)، چکاوک (پردازش هوشمند البرز)، داده‌پردازی فن‌آوا و فرهنگ آزما شرکت‌هایی بودند که در این زمینه مجوز دریافت کردند.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/uy47
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.