کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوچهارم منتشر شد

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران به صدوچهارمین شماره خود رسید.

در این شماره از کارنگ، گزارش‌هایی از دومین رویداد ملی روز فناوری اطلاعات می‌خوانید که در بیستم تیرماه با حضور جمع بزرگی از فعاﻻن اکوسیستم و چند تن از مقامات دولتی در سالن همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

در این رویداد، محمدباقر قالیباف با تأکید بر اینکه در عرصه فناوری اطلاعات دیگر چیزی تحت عنوان تهدید نداریم و باید به هر آنچه پیش روست، به چشم فرصت‌هایی با ریسک‌های کم‌وزیاد نگاه کرد، حکمرانی هوشمند را مهم‌تر از دولت الکترونیک دانست و این قول را به فعالان فناوری اطلاعات داد که در برنامه هفتم، ‌جایگاه مناسب و درستی برای این حوزه در نظر گرفته شود.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این مراسم حضور داشت و پیام رئیس‌جمهور برای بزرگداشت روز فناوری اطلاعات را قرائت کرد. در پیام رئیس‌جمهور آمده است: «اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته با تمرکز بر بخش نفت و انرژی پیشرفت کرده، ولی در سال‌های گذشته فناوری اطلاعات در اقتصاد ایران توانسته جایگاه خوبی به دست آورد و جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است. این دولت هم معتقد است تحقق گام‌های اقتصادی در گرو داشتن یک جامعه کارآفرین است؛ بنابراین حمایت از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات از اولویت‌های دولت بوده است.»

در این شماره کارنگ گفت‌وگویی با سهیلا آرمک، بنیان‌گذار شرکت گردشگری کاریفان داشتیم. او می‌گوید: «ما در این مدت توانسته‌ایم مقدار کمی از توجه بازار را به این موضوع جلب کنیم که مناطقی در ایران وجود دارند که تاکنون در حوزه گردشگری کاری در آنها انجام نشده، اما ظرفیت خوبی دارند؛ با این شرط که گردشگری در آنها با مجموعه‌ای از استانداردها همراه باشد.»

گفت‌وگوی دیگر کارنگ صدوچهارم با بابک هوشمند، مدیرعامل زودکس است. زودکس یک پلتفرم در زمینه فروش آنلاین و دلیوری است که از سال 1398 فعالیت خود را آغاز کرده است. زودکس طی قرارداد با فروشگاه‌ها، برای آنها بستر فروش آنلاین ایجاد کرده و کار ارسال خریدهای مشتریان را توسط ناوگان لجستیک خود انجام می‌دهد و از این طریق با واسطه شدن میان فروشنده و خریدار، روند خرید را برای کاربران تسهیل می‌کند.

در این شماره گزارشی هم در مورد تردز و سروصدایی که به پا کرده، تهیه کرده‌ایم. تردز توانسته بیش از صد میلیون کاربر جذب کند و در مدت کوتاهی بین کاربران محبوب شود. اما این تمام ماجراست؟ آیا همه از این وضعیت راضی هستند؟ به نظر می‌رسد محققان دانشگاهی توییتر را با تمام دردسرهایش به پلتفرم‌های شرکت متا ترجیح می‌دهند. آنها می‌گویند متا همیشه در خصوص به‌اشتراک‌گذاری داده‌ها سرسخت بوده است.

گزارش دیگر جدیدترین شماره کارنگ هم به یکی از فواید دورکاری یعنی تولید کربن کمتر پرداخته است. در سال‌های اخیر کار از راه دور شتاب قابل‌ توجهی پیدا کرده و کرونا فقط محبوبیت آن را افزایش داده است. در واقع از ابتدای سال 2023، 27 درصد از کارکنان ایالات متحده از راه دور کار می‌کنند. با این حال پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 تعداد کارمندان آمریکایی که از راه دور کار می‌کنند، به 36/2 میلیون نفر برسد.

متن کامل تمام این خبرها و گزارش‌ها را می‌توانید در کارنگ صدوچهارم بخوانید.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/bafl
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.