رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ شصت‌وهشتم منتشر شد

زمان مطالعه: 3 دقیقه

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به شصت‌وهشتمین شماره خود رسید. جدیدترین شماره کارنگ با عکس جلدی از مقصود فراستخواه، جامعه‌شناس، منتشرشده که همراه با گفت‌وگویی مفصل است.

فراستخواه می‌گوید: حاکمیت در ایران همواره در فهم تحول رسانه‌ای مشکل داشته است. از مطبوعات گرفته تا ویدئو، ماهواره و اینترنت. حاکمیت همواره با مطبوعات مشکل داشت و می‌خواست آن را کنترل کند. زمانی هم که ویدئو آمد، ممنوع شد، درحالی‌که همه داشتند. بعد هم که ماهواره به ایران رسید، آن را قدغن کردند و دیش‌های ماهواره را جمع کردند، درحالی‌که همه خانواده‌ها ماهواره داشتند.  حالا هم که به موضوع اینترنت رسیده‌ایم. اصولاً کارنامه حاکمیت که نمی‌توانیم آن را گم‌وگور کنیم، نشان می‌دهد که در درک تحول رسانه عقب بوده و درک همه‌جانبه، کل‌نگر و دوراندیشانه نداشته و در عوض فهمی بسته و تک‌بعدی و نزدیک بینانه از این موضوعات داشته و رویکردش بسیار متجسسانه و محتسبانه بوده و در این مسیر انواع تنش‌ها را ایجاد کرده است.

در صفحه زنان نوآور شماره شصت و هشتم کارنگ نیز گفت‌وگویی با زهرا حیدری، بنیان‌گذار برند «ایران کارا» داشتیم. حیدری در مورد مشکلات مسیر کسب‌وکارش می‌گوید: در سازمان‌های مختلفی که ثبت برند می‌کنند یا مجوز صادر می‌کنند، هیچ سرفصل و دسته‌بندی برای نظم‌دهنده وجود ندارد و این کار را بسیار دشوار می‌کند. مشکل دیگر این است که هیچ‌گونه حمایت خاصی از مشاغل انجام نمی‌شود و حتی برای دریافت وام اندک نیز، هیچ امتیازی برای ما قائل نمی‌شوند.

گزارش تحلیلی نصر تهران از زیان کسب‌وکارها به دلیل قطعی اینترنت هم خواندنی است. در این گزارش تأثیر محدودیت‌های اینترنت بر کسب‌وکارها از منظر کاهش درامد، افزایش هزینه یا اختلال در عملیات جاری شرکت از طریق نظرسنجی و مشارکت 104 شرکت زیرمجموعه سازمان از تاریخ 7 تا 10 مهر بررسی‌شده است. بر اساس اماره‌ای این شرکت‌ها بیش از 41 درصد شرکت‌ها بین 25 درصد تا 50 درصد درامد خود را در این مدت از دست ‌داده‌اند و حدود 47 درصد هم بیشتر از 50 درصد کاهش فروش داشته‌اند.

در گزارش دیگری نیز در این شماره کارنگ، به بررسی تأثیر اختلالات اینترنت بر لجستیک پرداخته‌ایم. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات در روز جهانی پست اعلام کرد: با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرم‌های خارجی مثل اینستاگرام و واتساپ، درامد شرکت پست یک سوم کاهش یافته است و این موضوعات نشان می‌دهد یک سوم مرسوله‌های پستی و معاملات از طریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.


فهرست مطالب


لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/xdib
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.