کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به پرده پایانی نزدیک می‌شود / کدام تاکتیک پیروز است؟

اگر انتخابات نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را به یک صحنه نمایش تشبیه کنیم، اکنون دیگر در حال نزدیک‌ و نزدیک‌تر شدن به نیمه پایانی آن هستیم. با اعلام فهرست صنف سرآمد، تقریباً چهره و آرایش انتخاباتی برای تعیین هفتمین هیئت‌مدیره نصر تهران مشخص شده است.

تیم هم‌آفرینی در ابتدای هفته گذشته فهرست انتخاباتی خود را رسماً اعلام کرد و صنف سرآمد نیز در یک گردهمایی انتخاباتی که جمعه‌شب برگزار شد، از فهرست انتخاباتی خود رونمایی کرد. اگر بخواهیم نگاهی به این آرایش انتخاباتی داشته باشیم به چند نکته باید توجه کنیم.

در گام اول باید گفت که صنف سرآمد را می‌توان ریبرندینگی از نصر فراگیری دانست که در انتخابات گذشته حاضر شد و اکثریت کرسی‌های هیئت‌مدیره را به هم‌آفرینی واگذار کرد. این در شرایطی است که به نظر می‌رسد نصر فراگیر حتی همه اعضای گذشته خود را نتوانسته حفظ کند و با خود به انتخابات بیاورد، بلکه برخی از آنها به تیم هم‌آفرینی کوچ کرده‌اند.

نصر فراگیر تلاش کرده با تغییر نام خود یک تاکتیک را دنبال کند و خود را به‌عنوان چهره بازنده دوره قبل معرفی نکند، بلکه خود را رقیبی برای هم‌آفرینی پوزیشن کند تا از این طریق هم دوره قبل را به فراموشی بسپارد و هم خود را به‌عنوان گروهی که قصد دارد چهره‌ای متفاوت از خود به نمایش بگذارد، معرفی کند.

نکته دیگری که در خصوص سرآمد وجود دارد در خصوص حمایت طیف سنتی نصر از این گروه است. شنیده‌ها و شواهد حاکی از آن است که این گروه توانسته افرادی همچون ناصرعلی سعادت، سهیل مظلوم و پرویز رحمتی را که به نوعی مدیران و فعالان قدیمی صنف هستند، کنار خود قرار دهد.

هنگامی که چنین اتفاقی رخ می‌دهد و طیف سنتی صنف در چنین مسیری قدم برمی‌دارد، چنین برداشت می‌شود که این بخش از فعالان از دوره گذشته دل خوشی ندارند و به نحوی آنها را مهمانانی ناخوانده می‌دانند که وارد صنف شدند و حالا باید شرایط تغییر پیدا کند و این روند نباید ادامه یابد. هرچند افرادی همچون امیرحسین سعیدی نائینی به نحوی تلاش کرده‌اند در هر دو سر طیف قرار بگیرند و به نحوی پدرانه و میاندارانه فعالیت انتخاباتی داشته باشند.

اما موضوع دیگری که در لیست سرآمد بسیار نمایان است، حضور علی حکیم جوادی در صدر این لیست است. حکیم جوادی در دوره ششم نیز نامزد انتخابات بود اما در نهایت تصمیم به انصراف گرفت ولی حالا به نظر می‌رسد قصد دارد وارد این رقابت شود و به احتمال زیاد، حضور به‌عنوان رئیس نصر کشور را برای خود در نظر گرفته است. اما نباید این واقعیت را فراموش کرد حضور فردی مانند علی حکیم جوادی در صدر فهرست انتخاباتی خود می‌تواند یک قمار جدی در مسیر این انتخابات باشد.

در طرف مقابل اما تیم هم‌آفرینی قرار دارد که به نظر می‌رسد قصد نداشته وارد بازی طیف سنتی نظام صنفی در انتخابات شود؛ چراکه مذاکراتی جدی در مسیر ایجاد یک فهرست واحد به سبک سنتی ادوار گذشته نظام صنفی وجود داشته اما مجموعه شواهد نشان می‌دهد اعضای هم‌آفرینی هرگونه توافق در این مسیر را نپذیرفته‌اند.

برگ برنده هم‌آفرینی اما در این انتخابات دقیقاً نقطه‌ای است که توانسته برای اعضای تیم مقابل در دوره گذشته، در تیم جدید خود جا باز کند و به نحوی با حضور این اعضای جدید تیم گذشته خود را تقویت کند. مهم‌ترین اقدامی که در این مسیر صورت گرفته حفظ تیم برنده دوره پیش انتخابات است و حالا تیمی شکل گرفته که عمر آن رفته‌رفته بیش از سه سال می‌شود و تنها برای انتخابات شکل نگرفته است.

در فهرست هم‌آفرینی، مثل دوره گذشته هیچ سرلیستی وجود ندارد و هم‌آفرینی بر مبنای حروف الفبا لیست داده که در قدم اول نشان می‌دهد اولویت این تیم پیروزی در انتخابات است و سپس برای مراحل بعدی و تعیین تکلیف ریاست صنف اقدام خواهند کرد. اما ریسک بزرگی که هم می‌تواند برای هم‌آفرینی تهدید باشد و هم فرصت، عدم همراهی طیف سنتی صنف با آنهاست، چون انرژی‌ای که باید برای کسب رأی بگذارند، قطعاً بیشتر از طرف مقابل خواهد بود.

در کلام آخر، حضور دو فهرست قدرتمند در انتخابات نصر از چند جنبه بسیار حائز اهمیت است؛ اول اینکه صنف رایانه‌ای کشور را پویا نشان می‌دهد و همچنین مشخص می‌کند صنف به حدی افراد بالغ در اختیار دارد که حائز شرایط نمایندگی بیش از 9 هزار عضو این سازمان هستند. بنابراین، به‌ر‌غم این رقابت، باید از نتیجه‌ای که در انتخابات به هر نحوی رقم می‌خورد مراقبت کرد تا لطمه‌ای به اعتماد افرادی که برای این صنف هزینه می‌کنند، وارد نشود.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/57ga
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.