کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

نقش فناوری نوین در دگرگونی خدمات پیک / ساده‌سازی خدمات پیک در دنیای به هم پیوسته امروزی

در سال 1994 تقریباً 500 هزار کالای مصرفی در سراسر ایالات متحده موجود بود؛ امروز بیش از 24 میلیون کتاب در آمازون، 15 میلیون تک‌آهنگ در Match.com و 100 هزار DVD در نتفلیکس موجود است. همچنین در سال 1949 یک سوپرمارکت به طور متوسط سه هزار و 750 کالای مختلف را نگهداری می‌کرد که امروزه این تعداد به بیش از 45 هزار رسیده است.

تمرکز موجودی‌ها به شرکت‌های آنلاین مانند آمازون و نتفلیکس اجازه می‌دهد تا از نظر اقتصادی در مقایسه با خدمات سنتی موسوم به ملات و آجر (brick-and-mortar) که ناگزیر از نگهداری اقلام در محل‌های خرده‌فروشی هستند، گروه بزرگ‌تری از محصولات را عرضه کنند.

پافشاری پیوسته بر متمرکز کردن موجودی‌های فیزیکی به آن‌سوی مرزهای ملی نیز گسترش می‌یابد تا پخش جهانی کالاها از طریق مراکز توزیع منطقه‌ای انجام شود. برای نمونه، مرکز توزیع تویوتا در منسفیلد (Mansfield) که پشتیبانی از 112 نمایندگی تویوتا در نیو‌انگلند و شمال نیویورک را برعهده دارد؛ زمانی که قطعه‌ای ویژه در انبار فروشنده‌ای وجود ندارد و از سوی او سفارش داده می‌شود، این امکان هست که با استفاده از فناوری به موجودی‌های دیگر مراکز توزیع تویوتا دسترسی مجازی داشته باشد.

در دنیای پرسرعت امروز و دادوستدهای جهانی، بخش خدمات پیک اهمیت زیادی برای جابه‌جایی کالاها (لجستیک خرده‌فروشی) دارد. شرکت‌های خدمات پیک پیشرفت‌های فناوری را برای همگام شدن با رقبا و برآورده ساختن نیازمندی‌های رو به رشد مصرف‌کنندگان به‌ کار می‌گیرند. مزایا و دگرگونی‌های انقلابی که فناوری‌های نوین ایجاد کرده آثاری شگرف بر صنعت خدمات پیک گذاشته است. برخی از کارکردهای این فناوری‌ها را می‌توان در موارد زیر مشاهده کرد.


ردیابی و دید بهبودیافته


استفاده از سامانه‌های ردیابی پیشرفته، یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های فناوری برای صنعت پیک است. مشتریان و خدمات پیک می‌توانند با استفاده از موقعیت‌یاب جهانی GPS و ردیابی بلادرنگ، محموله‌ها را از تحویل تا تحویل دنبال کنند. این دید بهبودیافته، نگرانی مشتریان را کاهش داده و از سوی دیگر به شرکت‌ها اجازه برخورداری از چهارچوب‌های زمانی دقیق تحویل پیش‌بینی‌شده را می‌دهد تا به شکل فعال به هرگونه تأخیر یا مشکل در جریان حمل‌ونقل رسیدگی کنند.


خودکارسازی و کارآیی


خودکارسازی با ساده‌سازی فرآیندها و افزایش بهره‌وری موجب دگرگونی در صنعت پیک شده است. سامانه‌های مرتب‌سازی خودکار، امکان دسته‌بندی سریع و دقیق بسته‌ها را فراهم می‌کند که این امر احتمال اشتباه را کاهش و روند مرتب‌سازی را شتاب می‌دهد.

ورود خودکار داده‌ها و ایجاد برچسب نیز موجب کم شدن کار دستی و صرفه‌جویی در زمان کار می‌شود. این شکل از خودکارسازی، منجر به افزایش زمان پردازش، قیمت‌های کم‌تر و کارآیی بیش‌تر برای شرکت‌‌های پیک در سراسر جهان می‌شود.


یکپارچه‌سازی تجارت الکترونیک


خدمات پیک «همان روز» (sameday courier service)، به شکلی چشم‌گیر از گسترش تجارت الکترونیکی تأثیر گرفته است. محبوبیت روزافزون خرید برخط (آنلاین)، پیک‌ها را مجبور کرده تا دست به کار پیوند دادن سامانه‌های خود با بسترهای تجارت الکترونیکی شوند. با دسترسی به چنین بستر ارتباطی، فروشندگان و پیک‌های تجارت الکترونیکی ممکن است به شکل مستقیم و کارآمد سفارش‌ها را پردازش و بسته‌بندی کنند. چنین شکلی از یکپارچه‌سازی موجب سادگی همه فرآیند تحویل می‌شود و بهره‌وری را افزوده و دیرکردها را کاهش می‌دهد.


برنامک‌های گوشی هوشمند و بسترهای برخط


کسب‌وکارهای خرده‌فروشی پیک از برنامک‌های ‌(Application) کاربردی گوشی هوشمند و بسترهای اینترنتی برای افزایش راحتی کاربران و یکپارچه کردن کارهای خود استفاده می‌کنند. با چنین برنامه‌هایی کاربران می‌توانند محموله‌ها را رهگیری کرده و برای دریافت آن برنامه‌ریزی کنند؛ این برنامه‌ها کاربر را از رسیدن محموله آگاه می‌کنند و با استفاده از آنها می‌توان با پیک‌ها تماس برقرار کرد. درگاه‌های ارتباطی آنلاین، گزینه‌های گوناگونی برای تحویل، مقایسه قیمت‌ها و خدمات نوبت‌دهی در اختیار مشتریان قرار می‌دهند و با ساده‌تر کردن دادوستد بین مشتریان و کسب‌وکارهای خدمات پیک، موجب بهبود تجربه کاربری مشتری می‌شوند.


تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی پیش‌بینی


خدمات پیک اکنون به پشتوانه فناوری به ابزارهایی مفید برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و مدل‌سازی دسترسی دارند. مقادیر انبوه از داده‌های خدمات پیک (European sameday courier service) در اختیار کسب‌وکارهاست و می‌توانند از آن برای تجزیه و تحلیل، یافتن الگوها، بهبود مسیرها و پیش‌بینی تغییرات تقاضا استفاده کنند. این رویکرد داده‌محور، امکان تصمیم‌گیری بهتر، کاربرد مناسب منابع و قابلیت پیش‌بینی درخواست‌های مشتری را ایجاد می‌کند. دقت پیش‌بینی‌ زمان تحویل را نیز می‌توان با استفاده از مدل‌سازی پیش‌بینی بهبود بخشید و رضایت مشتری را افزایش داد.


پایداری و ابتکارات سبز


اجرای برنامه‌های سبز و پایدار در بخش پیک با وجود فناوری آسان‌تر شده است. به منظور کاهش انتشار کربن و اثرات زیست‌محیطی، تحویل‌های دوردست (last-mile) به شکلی فزاینده به سوی خودروهای الکتریکی (EVs) هدایت می‌شود که از منابع سوخت جایگزین استفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی مسیر بر الگوریتم‌های بهینه به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند و کارآیی کلی را افزایش می‌دهد. به‌کارگیری روش‌ها و خودروهای سازگار با محیط زیست، کسب‌وکارهای پیک را قادر می‌سازد تا از برنامه‌های زیست‌محیطی پشتیبانی کنند و به درخواست‌‌های رو به رشد برای راه‌کارهای سبزتر پاسخ دهند.

بخش پیک با چندین مزیت مانند رهگیری بهبودیافته، خودکارسازی، هواپیماهای بدون سرنشین تحویل، برنامه‌های کاربردی تلفن همراه و تجزیه و تحلیل داده‌ها دستخوش دگرگونی‌های فنی شده است. این پیشرفت‌ها نه‌تنها کارآمدی عملیاتی و رضایت مشتری را افزایش می‌دهند، بلکه راه را برای طرح‌های پیشرفته‌تر در آینده باز می‌کنند. تردیدی نیست که صنعت پیک با پیشرفت فناوری تغییرات چشمگیر و بیش‌تری را تجربه خواهد کرد که در پایان دنیای تحویل و پیک را به هم پیوسته‌تر و کارآمدتر می‌سازد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/qiha
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.