کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

گرانی اینترنت و تأثیر آن بر کسب‌وکارهای نوآور

گران شدن اینترنت موبایل پس از افزایش تعرفه‌های اینترنت ثابت صورت گرفت

اینترنت گران شد؛ این خبری است که در نگاه اول شاید طبیعی به نظر برسد. در شرایطی که همه اقلام مصرفی و خدمات با افزایش قیمت‌ها مواجه شده‌اند، ممکن است از این افزایش قیمت ناگهانی تعجب نکنیم؛ اما مسئله اینجاست که این اتفاق جنبه‌های ناخوشایندی برای کسب‌و‌کارهای نوآور دارد.

اول اینکه کسب‌و‌کارهای نوآور، خصوصاً آنها که در دسته‌های کوچک و متوسط قرار می‌گیرند، در دوران شیوع کرونا و پس از آن به دورکاری روی آورده‌اند و لااقل بخشی از نیروهای آنها در دفتر کار حضور ندارند. حتی شرکتی مانند اسنپ نیز هنوز تمام نیروهای خود را به دفتر کار فرانخوانده است.

بنابراین افزایش هزینه اینترنت به معنای افزایش هزینه دورکاری است و نتیجه منطقی آن، راضی شدن نیروی انسانی متخصص با دستمزدهای بیشتر است. آن هم در شرایطی که همین حالا نیز جذب نیروی انسانی به معضلی اساسی تبدیل شده است. مضاف بر این، بخشی از اینترنتی که کاربران مصرف می‌کنند، در راستای استفاده از خدمات این کسب‌و‌کارهاست. بنابراین افزایش قیمت‌ها می‌تواند به شکل غیرمستقیم بر میزان استفاده از خدمات این کسب‌و‌کارها اثرگذار باشد.

خبرها حاکی از این است که تنها چند روز پس از آنکه اپراتورهای اینترنت ثابت به‌صورت میانگین قیمت سرویس‌های خود را با راهکار تغییر نام سرویس ۶۰ درصد افزایش دادند، اکنون نوبت به اپراتورهای موبایل رسیده که با ترفند حذف بسته‌های به‌صرفه اینترنت همراه، عملاً گرانی شدید اینترنت را رقم بزنند.

دو اپراتور مسلط کشور (همراه اول و ایرانسل) اقدام به حذف بسته‌های به‌صرفه برای مردم کرده‌اند. هم‌اکنون بیشترین مدت اعتبار بسته‌های اینترنت همراه چهار ماه (۱۲۰ روز) است و همه بسته‌های بلندمدت گذشته از جمله بسته‌های شش‌ماهه و یک‌ساله که خرید آنها اینترنت ارزانی در اختیار مردم می‌گذاشت، به‌طور کامل حذف شده‌اند.

کاربران این دو اپراتور در حالی ‌که پیش از این بسته یک‌ماهه با ۱۰گیگابایت ترافیک را می‌توانستند با قیمت 29.500 تومان بخرند، اکنون در بهترین حالت باید بسته یک‌ماهه با حجم هفت گیگابایت را با قیمت 28.200 تومان بخرند! این مسئله در مورد این بسته، افزایش قیمت هر گیگابایت اینترنت بیشتر از 36.5 درصد را نشان می‌دهد.

پیش از این هم در تیرماه ۱۳۹۹ این دو اپراتور دست به اقدامی مشابه زده بودند که با شکایت دولت و در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین برای آنها از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرانجام بسته‌های به‌صرفه بار دیگر در دسترس قرار گرفتند. در آن زمان محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات اعلام کرده بود که افزایش قیمت اینترنت موبایل با «تبانی» همراه اول و ایرانسل غیرقانونی است و این اپراتورها باید قیمت‌ها را به وضعیت گذشته بازگردانند.

هفته گذشته ارائه‌دهندگان خدمات‌ اینترنت ثابت (ADSL) هم به‌صورت میانگین سرویس‌های خود را ۶۰ درصد گران کردند. پس از اعتراض‌های کاربران، سرانجام سازمان تنظیم مقررات به صدور اطلاعیه‌ای پرداخت. هرچند این سازمان در اطلاعیه خود تأکید کرده که هنوز هیچ مصوبه جدیدی برای افزایش قیمت اینترنت تصویب نشده، اما به‌طور ضمنی تأیید کرده که افزایش قیمت از سوی برخی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ‌اینترنت زیر نظر این سازمان بوده است.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/vcn8
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.