کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

آمادست یک سال بعد / گفت‌وگو با محمدحسین چهرازی، مدیر محصول آمادست

سرمایه‌گذاری یک میلیارد تومانی باسلام برای رفع مشکل لجستیک فروشگاه‌هایش چه نتیجه‌ای داشته است؟

از زمانی که بازار اینترنتی باسلام به‌عنوان بستری برای کسب‌وکارهای کوچک شکل گرفت، دغدغه لجستیک برای رساندن کالاها به دست مشتری نیز برای غرفه‌داران آن مطرح بود. با وجودی که این دغدغه در بازارهای اینترنتی مشکل لاینحلی نبود، اما هنگامی که حجم سفارش‌های فروشگاه‌ها بالا می‌رفت، ناگزیر دغدغه‌های فروش اینترنتی نیز افزایش می‌یافت و این امر باعث شد دست‌اندرکاران باسلام در فکر سرمایه‌گذاری برای بهبود خدمات لجستیکی کسب‌وکارهای موجود در این بازارگاه باشند.

با این تفکر دو نفر از مدیران باسلام از مجموعه جدا شدند و با سرمایه‌ای که مجموعه باسلام در اختیار آنان گذاشت، دست‌به‌کار تأسیس استارتاپ پلتفرم لجستیکی «آمادست» شدند و اکنون حدود یک سال می‌گذرد که این استارتاپ لجستیکی با هویتی مستقل مشغول به کار است.

به گفته مدیران این کسب‌وکار حالا آمادست به فروشندگانی که در بازارگاه‌هایی چون باسلام، دیجی‌کالا، ایسام و سایر فروشگاه‌های اینستاگرامی و سایت‌های فروش اینترنتی حضور دارند، خدمات لجستیکی ارائه می‌دهد. درباره این استارتاپ با محمدحسین چهرازی، مدیر محصول آن گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

بنیان‌گذاران پلتفرم آمادست چه کسانی هستند؟

ابراهیم اسدی، مدیرعامل آمادست (مدیر محصول سابق باسلام) و سعید نیکوکلام، مدیر فنی آمادست (عضو سابق تیم فنی باسلام) هستند که به واسطه چندین سال تعامل با فروشندگان آنلاین متوجه مهم‌ترین دغدغه کسب‌وکارهای آنلاین یعنی لجستیک شدند و برای رفع دغدغه‌های آنها در این حوزه در سال ۱۴۰۰، آمادست را شکل دادند و راه انداختند.

این پلتفرم ناوگان لجستیکی در اختیار دارد یا از ظرفیت شرکت‌های دیگر استفاده می‌کند؟

در این پلتفرم فقط از ظرفیت ناوگان لجستیکی شرکت‌ها و همچنین ظرفیت‌های مردمی و حتی شرکت‌های کوچک محلی استفاده می‌شود. به این صورت که از طریق قراردادهایی که با پست، تیپاکس و به‌زودی ماهکس، چاپار و… داریم، ناوگان مورد نیاز خود را تأمین می‌کنیم. همچنین از ظرفیت سرویس‌دهنده‌های غیرشرکتی و مردمی نظیر شرکت‌های کوچک پیک و دفاتر پیشخوان محلی هم خدمات متنوعی به مشتریان ارائه می‌دهیم.

آمادست تاکنون جذب سرمایه داشته‌ است؟

بله آمادست در مرحله اول حدود یک میلیارد تومان از مجموعه باسلام سرمایه جذب کرد تا محصول خود را توسعه دهد و به درآمد برسد که این مرحله به‌خوبی پیش رفت و هم‌اکنون جریان درآمدی خوبی شکل گرفته‌ است. با وجود درخواست‌های سرمایه‌گذاری از سوی شرکت‌های مختلف، فعلاً برای توسعه محصول به سرمایه جدید نیاز نداریم و در حال برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه بزرگ‌تر برای مرحله اسکیل‌آپ یا همان بزرگ‌شدن و جذب کاربران بسیار بیشتر در آینده نزدیک هستیم.

این سرمایه‌گذاری صرف ایجاد چه زیرساخت‌های لجستیکی شده ‌است؟

بیشتر این سرمایه‌گذاری صرف ایجاد پلتفرم آمادست مطابق با نیاز کاربر شده ‌است. به‌طوری که کاربر بتواند با ورود به پلتفرم، بسته به نیاز خود به ظرفیت‌های لجستیکی موجود کشور متصل شود. اکثر این سرمایه صرف توسعه محصول و بخش کمی صرف مارکتینگ شده ‌است.

سرویس‌های آمادست در چه شهرهایی فعال است؟

آمادست در تمام شهرهای بزرگ و کوچک ایران فعال است، اما در شهرهای تهران، قم، اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز، خدمات کامل‌تری شامل جمع‌آوری مرسولات، بسته‌بندی، پیک شهری و سرویس‌های بین‌شهری ارائه می‌دهد.

شما چه زمانی به تیم اضافه شدید و پیش از این در کجا مشغول به کار بودید؟

من پیش از اینکه در آمادست مشغول به کار شوم، در بازار باسلام دستیار مدیر محصول بودم و به خاطر جذابیت کاری که آمادست به‌دنبال انجام آن بود، از خرداد امسال به‌عنوان مدیر محصول به تیم آمادست اضافه شدم.

دفتر مرکزی پلتفرم آمادست در کدام شهر قرار دارد و تعداد اعضای تیم آمادست چند نفر است؟

دفتر مرکزی ما در پارک علم و فناوری استان قم واقع شده‌ و اکنون با یک تیم شش‌نفره که بیشتر اعضای آن فنی هستند، کار را جلو می‌بریم. طی سال‌های اخیر اکوسیستم استارتاپی خوبی در این شهر شکل گرفته و دسترسی به نیروی انسانی متخصص و امکانات مختلف با هزینه‌های کمتر نسبت به پایتخت فراهم شده ‌است.

تشکیل این اکوسیستم در قم موجب مهاجرت از شهرهای دیگر به قم شده و نیروهای متخصص زیادی طی این سال‌ها از تهران و سایر استان‌ها برای کار در این اکوسیستم به قم مهاجرت کرده‌اند؛ از جمله خود من.

باسلام از روز اول با مشکل لجستیک مواجه بوده اما استراتژی آن، این بوده که به سمت و سوی ایجاد لجستیک انحصاری نرود

تفاوتی که با پلتفرم‌های مشابه دارید و مزیت رقابتی شما چیست؟

یکی از مزایای پلتفرم آمادست مدیریت يکپارچه همه کانال‌های فروش موجود در بازار آنلاین کشور از جمله شبکه‌های اجتماعی، دیجی‌کالا، باسلام، سایت‌های شخصی و… است. همچنین تنوع سرویس‌های آمادست گزینه‌های مختلفی را برای فروشگاه‌ها فراهم می‌کند تا لجستیک خود را با کیفیت بهتری مدیریت کنند.

پلتفرم این ویژگی را دارد که بعد از استفاده کاربران از خدمات لجستیکی هر شرکت، نظرات کاربران برای عموم نمایش داده می‌شود و با ایجاد شفافیت در پلتفرم، کاربران بهتر می‌توانند برای انتخاب سرویس مورد نیاز خود تصمیم بگیرند. یکی دیگر از مزیت‌های رقابتی مهم آمادست، راحتی و سادگی کار با آن است و ما همواره در توسعه محصول، توجه ویژه‌ای به خلق تجربه کاربری مناسب برای کاربران‌مان داشته‌ایم .مهم رویکرد ما در حل مسائل این است که بر خلاف بسیاری از شرکت‌های دیگر مسائل را تا جای ممکن با توسعه محصول‌مان و به شکل الگوریتمی و نه با عملیات دستی حل کنیم.

چه کسب‌وکارهایی می‌توانند از خدمات آمادست بهره ببرند؟

هر کسب‌وکاری که از هر کانالی فروش دارد، می‌تواند از آمادست استفاده کند. هم‌اکنون چندین هزار فروشگاه مختلف در آمادست فعال هستند. از پیج‌ها و کانال‌های فروشگاهی گرفته تا سایت‌های شخصی و همچنین فروشگاه‌های پلتفرم‌هایی مانند دیجی‌کالا، باسلام، ایسام و… .

چنانچه یک کسب‌وکار، فروشگاه وردپرس شخصی داشته‌ باشد یا در دیجی‌کالا یا باسلام فعال باشد، فروشگاه‌های خود را به آمادست متصل می‌کند و سفارش‌ها به‌طور خودکار از این ورودی‌ها دریافت می‌شود. همچنین سفارش‌های کانال‌های دیگر را می‌تواند به‌صورت دستی یا با اکسل ثبت کند.

آمادست جزء زیرساخت‌های لجستیکی بازار باسلام است. آیا فروشگاه‌های این پلتفرم بعد از جذب مشتری به‌صورت خودکار وارد فضای لجستیکی پلتفرم آمادست می‌شوند؟

این اتصال به‌صورت خودکار صورت نمی‌گیرد. چنانچه فروشگاه‌ها تمایل داشته‌ باشند، با وارد کردن کد یک‌بارمصرف از طرف پنل آمادست می‌توانند وارد پلتفرم ما شوند.

پس سرمایه‌گذاری باسلام در مجموعه لجستیکی آمادست باعث نشده فضای انحصاری برای کسب‌وکار شما در این پلتفرم ایجاد شود؟

فضای کسب‌وکار ما انحصاری نیست. غرفه‌داران باسلام مجازند با هر پلتفرم و هر شرکت لجستیکی که تمایل دارند، مرسوله خود را برای مشتری ارسال کنند. لجستیک باسلام به‌صورت انحصاری به ما سپرده نشده ‌است. بنیان‌گذاران این مجموعه نیز از ابتدا تمایل نداشتند وارد فضای انحصاری شوند و این اتفاق تا الان نیز نیفتاده ‌است.

تأثیری که سرمایه‌گذاران این مجموعه روی این کسب‌وکار دارند، بیشتر برای معرفی این کسب‌وکار و مربوط به هزینه‌های مالی سرمایه‌گذاری در این مجموعه است و الزاماً انحصاری برای ما ایجاد نکرده و نمی‌کند.

انتفاع باسلام از این سرمایه‌گذاری تا اینجا چه بوده و چه تأثیری روی فرایندهای این بازارگاه گذاشته‌اید؟

بازار اینترنتی باسلام از روز اول با مشکل لجستیک مواجه بوده و استراتژی این بازار این بوده که به سمت و سوی ایجاد لجستیک انحصاری نرود و این گزینه را برای غرفه‌داران باز گذاشته که هر طور تمایل داشته‌ باشند ارسال را انجام دهند، اما انتفاع اصلی سرمایه‌گذاری‌ای که باسلام روی آمادست انجام داده، این است که یک راه‌حل برای غرفه‌داران باسلام ایجاد شود و با اینکه گزینه حق انتخاب به غرفه‌داران داده، اما در عین حال برای غرفه‌دارانی که نتوانسته‌اند راه‌حل لجستیکی برای ارسال مرسولات خود بیابند، این گزینه را به آنها پیشنهاد می‌دهد که بتوانند راه آسانی را از طریق پلتفرم آمادست انتخاب کنند؛ بنابراین ضمن حل مشکل لجستیکی غرفه‌داران خود، بخشی از سهام پلتفرم آمادست متعلق به بازار باسلام است.

با توجه به رشد بازارهای اینترنتی و افزایش میزان تقاضا از سوی مردم، رشد صنعت لجستیک را چگونه برآورد می‌کنید؟

بازار لجستیک در ایران بسیار بزرگ و بکر است و با توجه‌ به برآوردهای متفاوتی که از این بازار می‌شود، حجم سفارش‌های بازار آنلاین کشور حدود یک میلیون سفارش در روز برآورد می‌شود.

آمارهای ایران در مقایسه با آمارهای جهانی در این صنعت چگونه‌اند؟

آمارها گویای آن است که درصد خرده‌فروشی آنلاین به کل خرده‌فروشی در ایران حدود پنج تا شش درصد است. در کشور ترکیه که از نظر جغرافیایی و جمعیتی به ما نزدیک است، ۱۵ درصد از خریدهای مردم به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و در چین این رقم به ۵۰ درصد می‌رسد.

در ایران این بازار جای رشد بالایی دارد و می‌تواند به‌راحتی مانند ترکیه و حتی بزرگ‌تر از آن شود. برآورد ما این است که حجم و نیاز فعلی لجستیک ایران در کوتاه‌مدت به دوبرابر افزایش خواهد یافت؛ البته این بازار هم‌اکنون نیز بازار بزرگ و جذابی به‌شمار می‌آید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/aaua
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.