کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارنگ صدوبیست‌وسوم منتشر شد

در کارنگ صدوبیست‌وسوم روایت‌هایی دسته اول از دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت را می‌خوانید.

نشست تخصصی دیفای و زیست‌بوم بانکداری در دومین روز این همایش برگزار شد که در آن رضا قربانی گفت: «تمام بحث‌های رمزارزی و بلاکچینی از آنجایی شروع می‌شود که سیستم‌های متمرکز ایراد دارند. تقریباً تمام سیستم‌هایی که در فضای مالی و غیرمالی می‌شناسیم، در فضای حاکمیت، فضای اقتصادی و سیاسی، اساساً یک سیستم متمرکز هستند.»

عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران نیز در این نشست تخصصی اظهار داشت: «میزان جرائم و استفاده از رمزارزها برای همه جرم‌ها هنوز به پنج درصد ابزارهای مالی نرسیده و با قدرت همچنان اسکناس و ارز فیات بیش از ۹۰ درصد از جرائم مالی را تشکیل می‌دهند.»

در جدیدترین شماره کارنگ گفت‌وگویی با «شورش مرادی»، دبیر رسته سخت‌افزار و ارتباطات نصر تهران داشتیم و با او در مورد تبعات ایجاد صف تخصیص ارز برای تولیدکنندگان حوزه فناوری اطلاعات صحبت کردیم. به گفته او اگر به فناوری اطلاعات بها ندهیم، عملیات گمرکی، بازرگانی و حتی عملیات در حوزه نفت و گاز از نقطه صفر استخراج تا انتهای زنجیره فروش و مصرف دچار مشکل خواهند شد.

همچنین در این شماره نگاهی هم به رفت‌وآمدهای «سم آلتمن» به شرکت OpenAI داشتیم و علل اخراج و بازگشت آلتمن را به این شرکت بررسی کردیم. این رهبر برجسته صنعت هوش مصنوعی و سازنده «چت جی‌پی‌تی»، روز ۱۷ نوامبر از شرکت OpenAI برکنار شد و پس از اعتراض و مخالفت سرمایه‌گذاران و کارکنان، به این شرکت بازگشت.

در صفحه گردشگری این شماره با «غزاله حسین‌قلی‌زاده»، هم بنیان‌گذار «سفرکلاب» گفت‌وگو کرده‌ایم. سفرکلاب شبیه ترکیبی از اپ «دیوار» و شبکه اجتماعی «لینکدین» است؛ به این صورت که افراد می‌توانند با جست‌وجو در آن، خدمات مورد نظر خود را در حوزه سفر پیدا کنند.

در صدوبیست‌وسومین شماره کارنگ گزارشی نیز از رویداد گردشگری سلامت اروپا آماده کرده‌ایم. در یکی از کارگاه‌های این رویداد، «رضا جمیلی»، مدیر توسعه «راه‌کار» و بنیان‌گذار «مدتورپرس» که در حوزه گردشگری سلامت فعال است، به تأثیر وب ۳ بر صنعت سلامت پرداخت.

در گفت‌وگوی دیگری در این شماره با «جلال جعفری»، رئیس هیئت‌مدیره شرکت پرنیان‌گستر پرتوسنج صحبت کرده‌ایم. جعفری می‌گوید: «اندازه بازار حوزه تجهیزات پزشکی در جهان در سال ۲۰۲۲ برابر با ۱.۲ تریلیون دلار بوده و ایران سهم بسیار ناچیزی از این بازار را در جهان دارد.»

متن کامل تمام این گزارش‌ها و گفت‌وگوها را می‌توانید در کارنگ صدوبیست‌وسوم بخوانید.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/lhn4
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.