کارنگ هفتادوششم منتشر شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

روزهای سختی برای نیروی متخصص و کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اقتصاد دیجیتال است. از یک‌سو با محدودیت‌های متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که اختلالات اینترنت به آنها تحمیل کرده، از دیگر سو از طرف مردم در مظان اتهامات مختلف هستند و از طرف دیگر نیز با وخیم‌تر شدن وضعیت اقتصادی، آنها هم به‌عنوان عضوی از این جامعه در معرض آسیب‌های گوناگون قرار دارند. گویی کسب‌وکارها به حالت تعلیق درآمده‌اند و در وضعیتی قرار گرفته‌اند که راه پس و پیش ندارند. به‌علاوه با وجود مشکلات مادی و معنوی که در این دوره تحمل می‌کنند، دیر و دور نیست که نیروهای متخصص خود را نیز از دست بدهند و با یک بحران بزرگ دیگر مواجه شوند. نیروهای متخصصی که شاید گذر از مرزها را ترجیح دهند و خود را از شر محدودیت‌های گوناگون برهانند. به همین بهانه در شماره هفتادوششم کارنگ به سراغ سید جواد میری، جامعه‌شناس رفتیم و با او گفت‌وگویی در مورد مهاجرت نیروی متخصص داشتیم.

میری باور دارد که مهاجرت پدیدهای فرهنگی، تاریخی و جزئی از وجود انسان‌ها یا می‌توان گفت طبیعت ثانویه انسان‌هاست، اما چیزی که در ایران اتفاق میافتد، جنبه سیاست‌گذارانه بسیار جدی دارد. افراد احساس می‌کنند که به‌ بن‌بست رسیده‌اند. این را در مورد مردم ایران بسیار می‌بینید، به‌خصوص در جوانان و میان‌سالان بسیار مشاهده می‌شود که می‌گویند اینجا جای زندگی نیست. این بسیار تفکر خطرناکی است.

او می‌افزاید: افراد احساس می‌کنند که به بن‌بست رسیده‌اند. این را در مورد مردم ایران بسیار می‌بینید، به‌خصوص در جوانان و میانسالان بسیار مشاهده می‌شود که می‌گویند اینجا جای زندگی نیست. این بسیار تفکر خطرناکی است. من در فیلیپین بوده‌ام که شرایط زندگی در آن 100 مرتبه حتی از امروز ایران دشوارتر بوده، اما در فکر فیلیپینی‌ها این نبود که اینجا جای زندگی نیست. ولی این تفکر در ایران در حال رشد است.

این جامعه‌شناس معتقد است که اگر دانشجویی، استادی یا کسی که در حوزه آی‌تی کار می‌کند، شخصیت یا شاکله هویتی‌اش با چیزی که من شاکله هویتی تراز می‌دانم، همخوانی نداشته باشد، قدرت و ظرفیت این وجود ندارد که از ظرفیت دانش و مدیریتش بهره ببریم.

در صفحه سلامت نیز گفت‌وگویی با رضا حسامی فرد مدیرعامل و هم بنیان‌گذار گهواره داشتیم. حسامی فرد می‌گوید: در روزهای اخیر یکی از مهم‌ترین کانال‌های ارتباطی و مارکتینگی ما یعنی اینستاگرام مسدود شده است. بیش از 900 هزار کاربر داشتیم که از مطالب آموزشی این صفحه استفاده می‌کردند. قاعدتاً برای چنین صفحه‌ای هم زحمت زیادی کشیده و هم هزینه‌های بسیاری شده است.

در این شماره گزارشی هم در مورد تلاش شرکت اندرسن هورورییتز برای ساخت رسانه تخصصی مستقل فیوچر تهیه کرده‌ایم. درواقع همیشه یکی از موضوعات تکرارشونده در اکوسیستم استارتاپی کشور ما هم راه‌اندازی رسانه برای کسب‌وکارها بوده است. با نگاه به آنچه برای فیوچر اتفاق افتاد متوجه می‌شویم که فرمول راه‌اندازی رسانه؛ هرچقدر هم مستقل توسط خود کسب‌وکارها، سال‌هاست که شکست خورده است. اندرسن هروویتز یک پورتفولیوی 600 میلیارد دلاری دارد و مشکلی با پول خرج کردن و استخدام خبره‌ترین خبرنگاران سی‌ان‌ان و نیویورک تایمز و اینسایدر و وایرد هم نداشته است! بحث بر سر یک فرمول و وسوسه ناکام است که فقط بودجه‌های بزرگ را می‌بلعد و مدتی برای تعدادی کارمند-خبرنگار اشتغال‌زایی می‌کند.

و اما بیلبوردهای بلاتکلیف! در جدیدترین شماره کارنگ نگاهی به وضعیت بلاتکلیف بیلبوردهای شهری هم داشتیم. با نگاه به بیلبوردهای سطح شهر و پیامی که می‌خواهند به مخاطبان‌شان برسانند و مقایسه آنها با بیلبوردهای سه، چهار ماه قبل می‌فهمیم حال کسب‌وکارهای ایرانی خوب نیست و بدجور بلاتکلیف‌اند. کسب‌و‌کارها نه می‌دانند چه بگویند، نه می‌دانند از چه بگویند و نه می‌دانند چرا باید بگویند.

کارنگ؛ امروز درباره فردا بخوانید.

دانلود رایگان کارنگ

دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ


فهرست مطالب



لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/nlnp
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.