کارنگ، رسانه اقتصاد نوآوری ایران
رسانه اقتصاد نوآوری ایران

کارگروه رسیدگی به وضعیت کندی اینترنت در مرکز ملی فضای مجازی تشکیل شد

هفته گذشته در آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی، رئیس جمهوری با توجه به انتقاد و ناراضیتی مردم و کسب‌وکارها نسبت به سرعت اینترنت، کارگروهی متشکل از مرکز ملی فضای مجازی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مامور بررسی کندی اینترنت کرد. حالا سخنگو و معاون حقوقی و امور مجلس مرکز ملی فضای مجازی از تشکیل این کارگروه و آغاز فعالیت رسیدگی به وضعیت اینترنت خبر می‌دهد. از سوی دیگر نیز وزیر ارتباطات در حاشیه جلسه امروز (۱۴تیر) هئیت دولت خبر داده که نمایندگان این وزارتخانه به مرکز ملی فضای مجازی برای تشکیل کارگروه بررسی کندی اینترنت معرفی شده‌اند.

عیسی زارع‌پور در مورد تشکیل کارگروه بررسی علل کندی اینترنت گفت:‌ «هفته پیش رئیس جمهوری در جلسه شورای عالی فضای مجازی دستوری صادر کردند که کارگروهی برای بررسی گلایه‌های هم‌وطنان عزیزمان در بحث اینترنت تشکیل شود. ما نمایندگان خودمان را برای شرکت در این کارگروه به مرکز ملی فضای مجازی معرفی کردیم چون ماموریت به مرکز ملی فضای مجازی داده شده است.»

او ادامه داد: «امیدواریم که مرکز ملی فضای مجازی از ظرفیت‌های خودش در دوره جدید استفاده کند تا نقش موثرتری نسبت به گذشته در حوزه فضای مجازی کشور ایفا کند و از این نقش فرادستگاهی که این مرکز دارد برای اینکه مشکلاتی که خارج از أراده وزارت ارتباطات در حوزه شبکه است استفاده کنیم.»

او کم‌کاری شرکت مخابرات را یکی از دلایل کاهش کیفیت شبکه اینترنت در کشور دانست و توضیح داد: «به عنوان مثال، در حوزه حاکمیت شرکتی و نقش بخش خصوصی در شبکه شرکت مخابرات ایران، در لایه تجمیع و داخل شهرها و استان‌ها وظیفه خود را به‌درستی انجام نداده و شبکه اشباع شده است و باید به این موضوعات رسیدگی شود.»


درخواست از مرکز ملی فضای مجازی برای بررسی سیاست‌های فیلترینگ


زارع‌پور همچنین اعلام کرد که امیدوار است در کارگروهی که در مورد بررسی کندی اینترنت تشکیل شده، به وضعیت فیلترینگ و سیاست‌ها در این زمینه هم رسیدگی شود.

عیسی زارع‌پور در این مورد گفت:‌ «بحث فیلترینگ خارج از چارچوب تصمیم‌گیری دولت است و کمیته‌ای (کمیته فیلترینگ) که وجود دارد دولت سهم عمده را در آن ندارد، امیدواریم همانطور که در حکم انتصاب دبیر جدید شورای عالی فضای مجازی بازنگری در سیاست‌ها و مصادیق فیلترینگ خواسته رئیس چمهوری مطرح شده، این مرکز به این خواسته رئیس جمهوری عمل کند.»

او ادامه داد: «بخشی از گلایه‌های مردم از سرویس‌ها و سایت‌هایی است که به هر حال به اعتقاد ما هم بالاوجوه بسته شده است. گوگل پلی و بازی پرکاربرد و بعضی سرویس‌ها که مردم به آن  احتیاج دارند بخشی از این سرویس‌ها است. امیدواریم در کارگروه بررسی کندی اینترنت، مرکز ملی برای بازبینی رفع فیلتر این خدمات هم کارهایی انجام دهد.»

او ابزار امیدواری کرد که مرکز ملی فضای مجازی در حل مشکلات فیلترینگ نقش‌آفرینی جدید داشته باشد تا اثراتش روی کاهش ناراضایتی مردم از استفاده سرویس‌ها دیده شود.


واتس‌اپ و اینستاگرام درخواستی برای فعالیت در ایران نداده‌اند


همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه هئیت دولت در پاسخ به خبرگزاری دانشجو اعلام می‌کند که هنوز واتس‌اپ و اینستاگرام برای فعالیت قانونی خود در کشور درخواستی ارائه نکرده‌اند.

عیسی زارع‌پور در این مورد گفت: «سیاست کلی دولت این است که هر پلتفرم خارجی چه غربی چه شرقی، برای فعالیت و تضمین حقوق مردم ضوابط جمهوری اسلامی ایران را رعایت کند و در این شرایط حتما اما ز حضورشون استقبال می‌کنیم.»

او در پاسخ به این سوال که تا کنون درخواستی از سمت واتس‌اپ و اینستاگرام برای فعالیت در کشور داده شده یا خیر اعلام کرد: «ما متولی نیستیم مرکز ملی فضای مجازی تصمیم گیر است و تا جایی که بنده اطلاع دارم خیر.»

اواسط آذر ماه سال گذشته بود که مرکز ملی فضای مجازی نامه اعتراضی رسمی در مورد عدم پاسخگویی و مسئولیت پذیری در خصوص مکاتبات رسمی پیشین توسط نهادهای مسئول ایرانی به شرکت متا (اینستاگرام) ارسال کرد.

این مرکز با ارسال نامه رسمی خطاب به مارک زاکربرگ، مدیر ارشد شرکت متا در راستای عدم رعایت قوانین مصوبه کشور ایران و قوانین داخلی پلتفرم از طریق دفتر حافظ منافع کشور جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن نسبت به عملکرد سکوهای این شرکت اعتراض کرد.

در نهایت نیز این مرکز به شرکت متا فرصت داد تا به منظور فراهم شدن امکان فعالیت پایدار سکوهای مذکور(اینستاگرام و واتس‌اپ) اقدامات لازم از جمله معرفی نماینده رسمی مسئولیت‌پذیر مستقر در ایران حداکثر تا ۱۰ روز پس از دریافت نامه از سوی آن شرکت وفق سیاست‌ها و مقررات کشور در خصوص نحوه فعالیت شرکت‌های خارجی در حوزه فضای مجازی کشور صورت پذیرد.

با این حال چند روز بعد از رسانه‌ای شدن این نامه، متا در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی اعلام کرد که وارد مکالمه با مقام‌های ایران نمی‌شود و به تعیین نماینده در تهران نیز اهمیتی نمی‌دهد.

لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/mx78
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.