کارنگ هفتاد و سوم منتشر شد

زمان مطالعه: 5 دقیقه

هفته‌نامه اقتصاد نوآوری ایران، کارنگ، به هفتاد و سومین شماره خود رسید. این شماره کارنگ هم با تمرکز بر موضوع محدودیت‌های اینترنت و خسارت‌های آن برای کاربران و کسب‌وکارها منتشر شده است.

در جدیدترین شماره کارنگ با حمید بابادی‌نیا، مدیرعامل گیلاس کامپیوتر به گفت‌وگو نشستیم. بابادی‌نیا می‌گوید: با این وضعیتِ اینترنت، ارائه خدمات برای کسب‌و‌کارهای حوزه آی‌تی بسیار بغرنج شده است. برای گفت‌و‌گو با مشتریان نیز دچار مشکل شده‌ایم. خودمان هزار مشکل داشتیم و الآن مشکلات پهنای باند و فیلترینگ هم به آنها اضافه شده است. می‌گویند سعی می‌کنیم ضرر و زیان کسب‌وکارها را پرداخت کنیم؛ اصلاً چرا باید این کار را بکنید تا بعداً از بسته حمایتی رونمایی کنید و سوبسید بدهید؟ این بودجه را از کجا تأمین می‌کنید؟ این راهش نیست. اینترنت شده مرغ عزا و عروسی؛ هرجا با هر مشکلی مواجه می‌شوند، اول اینترنت را قطع می‌کنند، در حالی که این شریان حیاتی کسب‌و‌کار ماست.

در صفحه لجستیک نیز گفت‌وگویی با رضا مقصودی، مدیرعامل شرکت «پردازش داده نگار» داشتیم. مقصودی در مورد پلتفرم پستچی توضیح می‌دهد: ویژگی اصلی این پلتفرم اشتراکی، قابلیت مقایسه شرکت‌های پستی با یکدیگر و قدرت انتخاب آنها توسط مشتری و پیگیری مرسولات از طریق این پلتفرم بود. اواخر سال 1397 این ایده را به مرحله اجرا رساندیم و از سال 1398 سایت پستچی بر بستر وب قرار گرفت. پلتفرم پستچی یک سیستم جامع پستی است که در تمام مراحل پستی، قابلیت پیگیری و انتخاب نحوه ارسال کالا برای مشتری از صفر تا صد وجود دارد. البته هنوز سرمایه‌گذاری زیادی روی این پلتفرم انجام نداده‌ایم و بیشترین تمرکز خود را بر فروش و پشتیبانی نرم‌افزار چابک گذاشته‌ایم.

گفت‌وگوی زنان نوآور شماره هفتاد و سوم کارنگ هم بسیار خواندنی است. زهرا غفوری خالق کلبه مهرسان می‌گوید: متأسفانه فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی باعث شده ارتباطات بین کسب‌و‌کارها تحت تأثیر قرار گیرد و برنامه جذب مخاطب بیشتر فعلاً متوقف شود. شاید به نظر برسد برای کسانی مثل ما که صنایع دستی می‌فروشند و یک کالای قابل نمایش ملموس دارند، حضور در بازارچه‌ها و نمایشگاه‌ها راه‌حل بسیار مناسبی باشد و ما را از صدمات فیلترینگ مصون بدارد، اما متأسفانه حضور در این بازارچه‌ها که متولی اکثر آنها شهرداری‌ها هستند، به‌هیچ‌وجه آسان یا مقرون‌به‌صرفه نیست.

در این شماره نگاهی هم به گزارش مرکز ملی فضای مجازی داشته‌ایم. مرکز ملی فضای مجازی در گزارشی تفصیلی به آمار کسب‌وکارهای دیجیتال در سکوهای داخلی و خارجی پرداخته است. در ابتدای این گزارش اعلام شده که سکوهای داخلی قابلیت میزبانی از کسب‌وکارهای خرد را داشته و می‌توانند بستر مناسبی برای خریدوفروش و پشتیبانی از صنوف و مشاغل مختلف باشند. در همین زمینه نیز 10 سکوی داخلی را از حیث امکانات کارکردی و تجاری با نمونه مشابه خارجی مقایسه کرده است. نکته جالب این مقایسه این است که دیوار، شیپور، دیجی‌کالا و باسلام در جدول مقایسه با اینستاگرام قرار گرفته‌اند که یک شبکه اجتماعی است.

کارنگ امروز را در مورد فردا بخوانید.

دانلود رایگان کارنگ

دریافت اشتراک هفته‌نامه کارنگ


فهرست مطالب


لینک کوتاه: https://karangweekly.ir/1vaa
نظر شما درباره موضوع

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.